پنجشنبه 29 شهریور  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای یوش شهرستان نور

روستای یوش شهرستان نور

روستای یوش شهرستان نور


نویسنده: روح اله اسحاقی
01 خرداد 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به روستای یوش شهرستان نور جهت اجاره و رزرو



تقسیمات کشوری:
 یوش، روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 167 نفر می باشد.
نوع بافت: بافت روستا خانه های زگالی و کاه گلی و خانه های با سبک جدید است.

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

130

90

8

فاصله زمان

3:00

1:15

0:20

نام شهر

ساری

نور

بلده

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد: زرین کمر ،بل ، یاسل و ...
جاذبه ها:  کوههای مرتفع ، رودخانه ، بافت قدیمی معماری سنتی
موقعیت استقرار:

روستای یوش

روستای یوش


روستای یوش با موضوع طبیعت گردی و معماری به عنوان روستای مقصد انتخاب می گردد. عناصر تور در این روستا مورد بررسی قرار گرفته که باید پیشنهادات مطرح شده در اجهت اجرای آن اقدامات لازم به عمل آید .
راه:
علائم و نمادهای گردشگری مخصوص این روستا بایستی در جاده اصلی و فرعی این روستا نصب گردد.طراحی تابلوها توسط میراث فرهنگی با همکاری بخشدار بلده و نظارت راه و شهرسازی بعمل آید و این تابلوها بدون هیچگونه دریافت هزینه توسط راه و شهرسازی در جاده نصب شود.

روستای یوش


اماکن دیدنی و جاذبه ها:
1-این روستا که توسط بنیاد مسکن بصورت سنگ فرش احیاء گردیده به علت نداشت ضوابط ساخت ساز و عدم نظارت تنها 20% از بافت قدیمی آن حفظ شده است و مردم با تخریب ساختهای قدیمی و ساخت ساختمان با مصالح روز بدون هیچ گونه معماری جایگزین می گردد. لازم است ضوابط ساخت و ساز در این روستا نظیر آنچه که در روستای دلیر بیان شده تهیه گردد. بهسازی معابر و کوچه که تنها 30% آن انجام گرفته تکمیل گردد.
2-دیوار سازی در ورودی این روستا یک اولویت است
3-جهاد سازندگی و بنیاد مسکن در رابطه با طراحی و ساخت مسکن معیشت محور که بسیار مهم و حیاتی است اقدام نماید.
(نکته مهم و خطرناک که توسط مردم در این روستا در حال حاضر انجام می گیرد که نمونه آن را مشاهده نکردم) .

روستای یوش

4- آوردن فضولات حیوانی در داخل رودخانه و حل کردن این فضولات با بیل یا آب رودخانه که وضعیت بسیار ناهنجاری از نظر آلودگی زیست محیطی به بار می آورد که از همین آب برای دیگر روستاها آب شرب استفاده می کنند باید جهاد سازندگی نسبت به ساماندهی فضولات حیوانی اقدام نماید. اگر وضعیت به همین نحو ادامه یابد روستا مثل گاو نه من شیرده می ماند.

روستای یوش


5-مشارکت مردم در رابطه با جذب گردشگر برخلاف روستاهای دیگر بسیار ضعیف است آموزش لازم در این رابطه به صورت کاربردی توسط میراث فرهنگی و با همکاری بنیاد مسکن یک امر ضروری است . سرفصل های موضوع آموزش در صورت تصویب موارد مطرح شده از طریق آقای فرماندار ارائه می گردد.

روستای یوش


6-برای مرمت و بازسازی خانه های قدیمی که باید به عنوان بافت باارزش حفظ شوند و چون سرمایه اصلی محصولات گردشگری هستند تسهیلات تشویقی نظیر دادن صد در صد وام اعتبار مورد نیاز ، دادن نقشه مرمت و بازسازی و کمک به بازسازی توسط بنیاد مسکن
اقامت:
1-یک واحد اقامتی که به عنوان بوم گردی مورد بازدید قرار گرفت نمی تواند تعریفی از بوم گردی برای آن گذاشت لازم است در مرحله اول آموزش لازم به متولیان و مسئولین صدور مجوز که به صورت مستقیم در این رابطه درگیر هستند برگزار نمود. در مرحله دوم ضوابط مرمت و بازسازی یک واحد بوم گردی توسط بنیاد مسکن و میراث فرهنگی با توجه به معماری قدیم این روستا که از نوع زگال و خشت است اقدام نمود.
2-اقامت در این روستا مثل روستای دلیر از طریق خانه های قدیمی تحت عنوان بوم گردی انجام می‌گیرد. حداکثر تخت مورد نیاز در این روستا 300 تخت می باشد که بایستی در برنامه کوتاه مدت یا میان مدت تامین گردد. افرادی که می خواهند مدیر واحد بوم گردی شوند بدون آموزش تخصصی اداره تاسیسات گردشگری مخصوصا بوم گردی اجازه بهره برداری داده نشود.

روستای یوش


پذیرائی:
بهترین ویژگی این روستا پذیرائی از گردشگران است (شیر تره یک غذای مخصوص این روستا است) که می تواند به عنوان معرف این روستا تبدیل به یک برند تبلیغاتی شود. که بسیار خوشمزه است انواع غذاهای محلی که در این روستا عرضه می شود واقعاً بی نظیر بود.
خرید صنایع دستی و سوغات:
آنچه که در روستای یوش مطرح گردیده به جز بخش پذیرائی که روستای یوش ارجعیت بیشتری دارد مسافران در این روستا اتفاق بیفتد. بهترین منبع درآمد مردم در این روستا فراهم آوردن زمینه گردشگری خلاق و کشاورزی است که جزئیات آن در صورت تائید موضوع ارائه می گردد .

روستای یوش


راهنما:
حداقل 5 نفر از افراد تحصیل کرده با آموزش میراث فرهنگی که کارت راهنمای محلی برای آنها صادر گردد.
فعالیت های اجرایی دستگاه ها :
بنیاد مسکن : کل اعتبار :10859.2 میلیون ریال تخصیص 7480 میلیون ریال (700 متر سنگ فرش )

 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


Mohammadreza Aslani 14 اردیبهشت 1400
سلام
با توجه به اینکه همین امشب از سفر روستاهای جاده آب پری-بلده اومدم و طبیعت بکر اینجا نفس ها را زنده کرد لازمه بگم به شدت مطالبتون مفید بود و من امشب بعد از دیدن این منطقه تصمیم گرفتم بیشتر درموردش بدونم و مطالعه کردم تا به مطلب شما اکنون رسیدم
خسته نباشید دمتون کرم

پربازدید ترین مطالب

تگ